Zinkstukken (met geotextiel)

Oude geschiedenissen verklappen dat Werkendammer en Sleeuwijker aannemers al rond het jaar 1600 werkten aan dijkherstel in de omgeving. Belangrijk is, dat diezelfde namen ook opduiken als inkopers van rijshout. Het verband tussen dijkonderhoud en griendhout of rijshout is duidelijk aanwezig.

IMG_2216.JPGZink- en kraagstukken met geotextiel hebben een andere constructievorm dan klassieke zinkstukken met rijshoutvulling. Die vulling zorgt voor extra stevigheid, die nodig is voor het op juiste locatie afzinken van de zink-en kraagstukken in diep en snelstromend water. Zink- en kraagstukken met geotextiel maken gebruik van geotextiel met ingeweven lussen. In veel gevallen is dan geen vulling (rijshout) nodig. In deze zink-en kraagstukken worden minder wiepen en rijshout verwerkt dan in klassieke.

Bij Van Aalsburg worden de geotextielen aan elkaar gemaakt (geconfectioneerd met een speciale naaimachine), ter grootte van het gewenste zink- of kraagstuk. Zink- en kraagstukken kunnen in diverse afmetingen worden samengesteld, van 5 x 5 meter tot 25 x 320 meter.

Van Aalsburg is importeur van diverse geweven en non-woven geotextielen. De fabrikant heeft het geotextiel voorzien van ingeweven lussen, die worden gebruikt om de sjorringtouwen vast te zetten. Op het geotextiel wordt - net als bij een klassiek zinkstuk - een raamwerk van wiepen uitgelegd, 2 lagen wiepen haaks op elkaar. De kruising van de wiepen wordt stevig geknoopt met sjorringtouw, dat aan de het doek is geknoopt. Het sjorringtouw heeft een sisal-polypropyleen verbinding en zet daardoor uit zodra het nat wordt. Hierdoor blijven de knopen stevig zitten.

Afzinken van zink- en kraagstukken
Zodra het wiepenraamwerk - ten minste 2 lagen wiepen - vastgeknoopt zit aan het doek, is het kraagstuk klaar om afgezonken te worden met basaltstenen. Het wiepenraamwerk voorkomt dat de stenen gaan rollen en houdt het onderliggende doek op zijn plaats. _23 (2).JPGHet zink-kraagstuk wordt aan de voorzijde voorzien van sleep- en zinklijnen. Een specialistisch werk van alleen een ervaren zinkbaas. Een drijver met bolders wordt voorgelegd en de sleeplijnen met de drijver verbonden. Een kraanschip of kraanponton trekt met touwen aan de drijver, waardoor het zink-kraagstuk in het water gaat. De ‘kop’ van het zinkstuk wordt met een zinkbalk afgezonken en de rest ervan met stortstenen. Lieren trekken de zinkbalk weer omhoog en zijn weer klaar voor een volgende actie. De ponton waaraan de zinkbalk met lieren hangt, heet een afzinkponton en is voorzien van spudpalen. Zink- en kraagstukken bieden een goede bescherming aan oevers of bodems.

Van Aalsburg maakt naast deze kraagstukken ook zinkstukken met 3 of 4 lagen wiepen, eventueel opgevuld met rijshout. Hierdoor worden nog sterkere constructies verkregen voor oever- of bodembescherming.

Specialisten van Van Aalsburg knopen elk jaar gemiddeld 1.000.000 m2 zink- en kraagstukken. Dat gebeurt in Nederland, Letland, Engeland, Duitsland, Denemarken en België. En zelfs in Suriname en Aruba. Lees hierover meer bij ‘klassieke zinkstukken’.

 Lees hier meer over onder “klassieke zinkstukken

Foto's

 

Video's

Afzinken van een zinkstuk (bron: RTV Oost)
Zinkstukken op de Maasvlakte

Direct een vraag stellen over Zinkstukken (geotextiel)

Griendhouthandel maakt gebruik van cookies. Griendhouthandel.nl gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en voor de live chat. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie. Meer informatie is te vinden op onze Privacy Policy pagina. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op “Weiger”.